U bent hier

Interview

Het Korenfestival Vlaanderen 2023 in Kontich is alweer enige tijd achter de rug maar enkele optredens blijven nazinderen. Eén ervan is dat van Based on Stage uit Gent. De energie en de goesting spatten van het podium. In een tijd dat kinderen en jongeren moeilijk te motiveren zijn om samen te zingen in een koor, is Based on Stage bijzonder succesvol en vinden tientallen kinderen en jongeren hun weg naar deze van energie bulkende organisatie die geleid wordt door een groep uiterst gepassioneerde mensen. Based on Stage is meer dan een koor. Hun voorstellingen zijn totaalervaringen vol dans, zang en drama. 

Sherolyn Vandenbossche is een van die gepassioneerde coaches. De groep werd in 2012 opgericht door Berdien Van Nieuwenhuyze, Amber Van de Veire, Delphine Van den Bossche, Eva Faes en Sanne Nackaerts. Sherolyn had aan alle vijf zangles gegeven en bij de oprichting vroegen ze haar samen met hen een stuk te maken. De volwassenenwerking (de Compagnie) was daarbij een feit.  

bos_compagnie_-_het_laatste_feest.jpg

Sherolyn Vandenbossche (derde van links)
Sherolyn onderstreept haar enthousiasme over de organisatie tijdens een inspirerend gesprek. Zelf genoot ze een musicalopleiding, speelde ze toneel en geeft ze al enige tijd zangles. Haar taak binnen Based on Stage is gevarieerd: naast artistiek leider van de BOS Compagnie geeft ze zangcoaching, schrijft ze teksten, organiseert ze, bedenkt, creëert, acteert, danst, …   

Maar meteen relativeert ze haar ‘inspanningen’ en wil ze van in het begin van het gesprek duidelijk maken dat de succesvolle werking het resultaat is van het harde werk van een heel team van coaches en medewerkers – allemaal op vrijwillige basis, benadrukt ze – met elk hun specialiteit: dans, muziek, drama en zang. En meteen is de teneur van het gesprek gezet: bescheidenheid en verwondering. 

De doorgroeimogelijkheden en de artistieke en creatieve flow spreekt de mensen aan: voor elke leeftijd is er een groep en zelfs daarna zijn er nog mogelijkheden met SING en de BOS Compagnie.  

Meer dan een koor

Er was bijzonder veel enthousiasme over jullie passage op Het Korenfestival Vlaanderen 2023. Jullie zijn opgericht in 2012 en toch hebben jullie in die korte tijd al een ijzersterke reputatie opgebouwd. Hoe verklaar je dat? 

Sherolyn: ‘Dat is leuk om te vernemen en het sterkt ons in de overtuiging dat ons project een meerwaarde is voor kinderen en jongeren. En dat is de verdienste van het hele team! Based on Stage (BOS) is veel meer dan de groep die optrad tijdens het festival. Er is Jong BOS en BOS Compagnie. Jong BOS werkt met kinderen tussen 6 en 18 jaar, onderverdeeld in drie groepen: Small, Medium en Large. Met Small leren we kinderen uit het eerste, tweede en derde leerjaar spelenderwijs verschillende emoties uitbeelden, proberen we eerste danspasjes uit en leren we hen met eenvoudige liedjes juist zingen.  

jong_bos_-_small_en_medium3.jpg

BOS Small en Medium
De Medium-groep focust zich op kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Elke zaterdag dompelen we hen gedurende vier uur onder in zang, dans en drama. De choreo’s worden ingewikkelder, ze zingen ook af en toe Engelse liedjes en de rollen die gespeeld worden, worden intenser uitgediept. 

Met Large maken we voorstellingen samen met de jongeren. De leden bedenken mee verhaallijnen en kiezen mee de muziek waarrond gewerkt wordt. Samen met de coaches krijgen de projecten vorm. Volledigheidshalve moet ik ook Extra Large nog vernoemen. Dat is een groep die we activeren als er veel jongeren zijn die na 18 nog in BOS willen blijven. Dan wordt er een extra voorstelling uitgewerkt met een beperkte groep diehards. Deze groep ‘bengelt’ zo wat tussen de wekelijkse werking van BOS en de Compagnie.  Met elk van deze groepen werken we elke zaterdag heel intensief naar toonmomenten.’  

Als ik het goed begrijp is dit dus ‘enkel nog maar’ Jong BOS. Wat is de BOS Compagnie dan? 

Sherolyn: ‘De BOS Compagnie is een groep die om de twee jaar een grotere productie maakt met dans, drama en zang. Uiteraard wordt er gerecruteerd uit ‘oud-leden’ van Jong BOS, maar ook de coaches en externe mensen doen mee. Met de BOS Compagnie maken we echt muziektheater waarin de drie hoofdingrediënten naadloos samensmelten tot één verhaallijn. Repeteren doen we éénmaal per maand. Thuisstudie is met andere woorden noodzakelijk.  
 

SING

Naast de Compagnie is er ook nog SING, dat onder de werking van de Compagnie valt. Het is een groep waarvan de samenstelling afhankelijk is van het geplande programma en bestaat uit mensen die zich zelf aanbieden of door ons gecontacteerd worden. Ondertussen hebben we al een heel netwerk van oudleden en geëngageerde mensen.  

Zoals de naam doet vermoeden, ligt in deze groep de klemtoon op het zingen. Daarbij werken we meer projectgebonden en niet op vaste repetitiemomenten. Zo treden we binnenkort op tijdens de Gentse Feesten met het programma SING @ THE MOVIES. De concertprogramma’s zijn een combinatie van bestaande liedjes die we in de originele Engelse of in een vertaalde versie brengen. We maken de arrangementen altijd allemaal zelf. We hebben ook een vaste band bestaande uit een pianist, een gitarist en een bassist. Zij nemen ook de arrangementen voor hun rekening.  

Het ene jaar maken we een stuk met een beperkte groep met tekst, zang en dans, dat doen we met de Compagnie. Het andere jaar orgeniseren we een concert met SING met enkel zang en dans. Het jaar dat we iets met SING doen, schrijven we de volgende productie voor de Compagnie. Op die manier ‘vallen er geen gaten’ (lacht).’ 

WWW.BASEDONSTAGE.BE


Totaalaanbod en doorgroeien

Ik vind het ongelooflijk dat je er allemaal zo vanzelfsprekend over praat terwijl het toch uitzonderlijk is wat jullie realiseren.

Sherolyn: ‘Ik vermoed dat het te maken heeft met het totaalaanbod dat wij aanbieden en we ons niet enkel focussen op zang. Uiteraard hebben de kinderen ook voor dans en drama in het begin wat schroom om zich ‘te smijten’. Maar onze coaches hebben allemaal voldoende ervaring om daarmee aan de slag te gaan. Het is ook een heel democratische werking: alle input van de kinderen en de jongeren wordt au serieux genomen. Zo hebben ze mee inspraak in het creatieve proces van het maken!  

Daarnaast, denk ik, zijn het de doorgroeimogelijkheden en de artistieke en creatieve flow die in onze werking zit die veel mensen aanspreekt. Voor elke leeftijd is er een groep en zelfs daarna zijn er nog mogelijkheden met SING en de BOS Compagnie.  

We doen er ook alles aan om de van de groepen hechte teams te maken. Met Medium en Large gaan we ook op meerdaagse stages, jaarlijks afwisselend in de paasvakantie of in september. Tijdens die stages organiseren we workshops met externe coaches waarin de kinderen kennis maken met bijvoorbeeld salsamuziek of een of ander technisch aspect van dans, muziek of theater. We houden het zo boeiend mogelijk en combineren daarbij het nuttige aan het aangename.  Nieuw dit jaar zijn de musicalkampjes in de paas- en grote vakantie voor kinderen van zes tot twaalf jaar.’ 

En uiteraard is de werking ruimer dan het zingen, dansen en acteren alleen. Er is altijd wel iets anders te doen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook de handen uit de mouwen steken want we maken onze decors zelf!

Toegankelijke projecten

Bij elk initiatief dat je vermeldt, groeit mijn bewondering voor jullie werking! Jullie zijn een alternatieve muziekschool gecombineerd met een productiehuis! 

Sherolyn: ‘Als je het zo bekijkt, klopt dat wel een beetje. We opereren volledig los van bestaande muziekscholen, we recruteren daar onze leden niet. De meeste van onze coaches geven wel les en onrechtstreeks ontstaat er dan een netwerk van kinderen en jongeren die hun talenten bij Based on Stage verder komen ontwikkelen. En dat netwerk deint organisch uit natuurlijk. Zusjes, broertjes, vriendjes en vriendinnetjes… En uiteraard is de werking ruimer dan het zingen, dansen en acteren alleen. Er is altijd wel iets anders te doen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook de handen uit de mouwen steken want we maken onze decors zelf! 

In principe gebeurt alles in eigen beheer: van repertoire- en programmakeuze over arrangementen, regie, enscenering tot decor en uitvoering en dat in verschillende disciplines en leeftijdscategorieën. Nu ik er op die manier over nadenk, zijn we inderdaad wel een productiehuis. Maar eentje dat volledig drijft op vrijwilligers en amateurs. Om alles gefinancierd te krijgen en de betrokkenheid met de organisatie ook naast het artistieke en creatieve te bestendigen, betalen alle leden een jaarlijks lidgeld. Samen met de inkomsten van onze projecten en projectsubsidies die we aanvragen voor onze grote projecten, kunnen we financieel overleven. 

En onze inspanningen worden ook door andere organisaties gewaardeerd! Zo werd onze voorstelling Is dit nu later in 2020 geselecteerd voor Het Landjuweel! 

Jullie werking is zo gelaagd en uitgebreid. Is er ze voor jou in één zin samen te vatten? 

Sherolyn: ‘We vertrekken in alles wat doen altijd van de afweging wat wij en ons publiek graag horen. We maken toegankelijke projecten en hebben zeker niet de ambitie om ‘Kunst’ te maken. Iedereen moet ervan kunnen genieten. En die ene zin waar alles om draait, denk ik, is: ‘we willen onze kinderen en jongeren de liefde voor het genre meegeven’.’ 

Dat is een bijzonder mooie gedachte. Dank voor zoveel gepassioneerde bescheidenheid!  
 

Terug naar boven