U bent hier

Klaar voor een unieke ervaring voor kinder- en jeugdkoren?

Koorwereld

Over een jaar strijkt Europa Cantat Junior (ECJ) neer in het historische hart van Gent. Kinder- en jeugdkoren kunnen nu al uitkijken naar de editie van 5-13 juli 2023. Samen zingen, vrienden maken, nieuw repertoire leren, mooie koorconcerten zingen en beluisteren… Meer dan achthonderd zangers tussen 8 en 20 jaar oud uit verschillende landen worden verwacht in verschillende ateliers die geleid worden door dirigenten van wereldklasse.

Meer over Europa Cantat Junior 2023

Uit het rijke en specifieke aanbod kies je op grond van leeftijd en moeilijkheidsgraad. De nadruk ligt telkens op goed samenwerken en elkaar ontmoeten in een ontspannen sfeer (ECJ is geen koorwedstrijd). In een choir-to-choirconcert of een open singing worden de banden nog meer aangehaald en stapelen de onvergetelijke momenten zich op. We blikken vooruit met Marleen Moortgat, die het aanspreekpunt voor de kinder- en jeugdkoren is bij Koor&Stem en festivalcoördinator is voor ECJ Gent, en met Marleen Annemans, die al meermaals betrokken was bij de organisatie van Europa Cantat (Junior)-edities en nu voorzitter is van het artistiek comité dat ECJ Gent 2023 invulling geeft.

Waarom is een aparte Junior-editie van Europa Cantat een meerwaarde?

Marleen Moortgat: ‘Omdat je dan veel specifieker kan inspelen op de doelgroep van 8 tot 20 jaar. En het is gewoon ook veel leuker als deelnemend kinder- of jeugdkoor om met zo veel internationale leeftijdsgenoten samen te zijn.’

Hoe ervaringsrijk moeten de kinder- en jongerenkoren zijn die willen deelnemen?

Marleen Annemans: ‘Alle ateliers worden als A-, B- of C-niveau ingedeeld. De A staat voor eenvoudige workshops waar je zonder specifieke voorbereiding met elk koor kan instappen. B is gericht op koren die al wat ervaring met optreden hebben en C is het hoogste niveau met ervaren koren die de partituren ook op voorhand goed voorbereiden. We voorzien volgend jaar 5 A-, 3 B-ateliers en slechts 1 C-atelier. Ieder koor, maar ook schoolkoren, vocale ensembles uit het DKO of een deel van een bestaand koor kunnen deelnemen. Ik splits mijn koor overigens altijd op in 2 of 3 groepen die dan aan verschillende ateliers meedoen. Zo krijg je een bredere input en hebben je zangers meer contacten en ervaringen met zangers uit andere landen. Zo verzamel je ook meer partituren waar je als dirigent later eventueel mee aan de slag kan gaan. Als dirigent kan je dan ook eens je licht gaan opsteken bij de verschillende groepen.'

Ik splits mijn koor overigens altijd op in 2 of 3 groepen die dan aan verschillende ateliers meedoen.

In Vilnius leidt Marleen Annemans dit jaar ook een Study Tour waar dirigenten van kinder- en jeugdkoren zich voor kunnen inschrijven. Wat komt daar aan bod?

Marleen Annemans: ‘We bezoeken met hen alle ateliers en begeleiden hen om daar gericht te kijken en te luisteren. Welke pedagogische kwaliteiten vielen op? Welke inzingoefeningen bleken nuttig? Waarom begon de sessie met die specifieke passage? Er wordt uitleg geven, teruggekoppeld en de deelnemende dirigenten wisselen ook onderling informatie uit over hoe er in hun koor, of in hun land gewerkt wordt. Volgend jaar in Gent is die Study Tour er voor de dirigenten van de deelnemende koren en ook voor derden, bijvoorbeeld voor leerkrachten van academies die met samenzang bezig zijn.’

Europa Cantat is telkens een ontmoeting van zangers en dirigenten uit heel de wereld. Wat je ervan meedraagt gaat meestal veel verder dan wat je tijdens een atelier opsteekt. Wat bieden de Junior-edities nog meer dan het inoefenen van nieuw repertoire?

Marleen Annemans: ‘De leiders van de ateliers zijn allemaal uitstekende dirigenten die op het einde van de rit uiteraard een mooi concert willen brengen met hun groep, maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste. ECJ is geen koorwedstrijd, maar je werkt samen met andere zangers. En ondertussen kruisen tal van opportuniteiten je pad. In de ateliers zitten de koren door elkaar gemengd. Als het klikt tussen dirigenten of koorleden, dan ontstaat daar de kiem om later bijvoorbeeld een kooruitwisseling te doen met een groep uit een ander land. In die gemengde groepen leren de kinderen en jongeren ook voor elkaar zorgen. De oudsten nemen verantwoordelijkheid op voor de jongsten. Tijdens het eten merk je dat zangers uit andere landen al heel snel samen aan tafel gaan zitten. Het is dus ook een geweldig taalbad. Kinderen en jongeren voelen tijdens zo’n deelname meteen aan waarom het nuttig is om op een school talen te leren. Voor de kinderen en jongeren is ECJ een belevenis: zingen, spelen en leven met elkaar. Want naast het zingen is er tijdens de namiddag ook ruimte om eens een uitstap te doen of om de stad te verkennen.’


Voor koren uit Vlaanderen betekenen deelnames aan de buitenlandse edities soms een zware financiële dobber. Een thuismatch spelen heeft ook zo zijn voordelen?

Marleen Annemans: ‘Als er geen vervoerskosten zijn, valt er al een grote kostenpost weg. Koren uit het Gentse hoeven ook geen overnachtingen te boeken.’

Marleen Moortgat: ‘En voor de andere koren doen we met Koor&Stem ons uiterste best om lowbudgetlogement aan te bieden. Zo zijn we al meer dan een jaar in bespreking met verschillende internaten en zullen we minimum 500 plaatsen via Koor&Stem kunnen aanbieden tegen zeer betaalbare prijzen. Ik raad iedereen wel aan om snel te reageren.’

Marleen Annemans: ‘Ik heb in mijn schoolkoor ook heel wat kinderen die het thuis niet zo breed hebben, maar uit ervaring weet ik dat er allerlei kanalen zijn om deze zangers te helpen om ook mee te kunnen gaan. Vaak worden er vanuit de koren of hun entourage toffe initiatieven opgezet om een deelname financieel mee te ondersteunen.’

Wat willen jullie zeker naar voren schuiven tijdens de editie van volgend jaar?

Marleen Annemans: ‘We willen in Gent inzetten op de internationale uitstraling van de atelierleiders. En we willen de jeugd in twee ateliers ook de mogelijkheid geven om met jonge mannenstemmen te zingen, zonder dat we de maximumleeftijd van twintig overschrijden.’

Waar liggen de uitdagingen op het vlak van de praktische organisatie? En op welk vlak kan Gent leren uit de werkpunten van vorige edities?

Marleen Moortgat: ‘ECJ Gent wordt een editie waarbij alle belangrijke locaties op wandelafstand liggen. Bij vorige edities moest je soms elke dag met de bus naar je zangplek. In Gent bevinden we ons in het historische hart van de stad. Daar pakken we ook internationaal graag mee uit. De internaten, de zanglokalen, de maaltijden, de concertplekken, alles is te voet bereikbaar.’

Meer weten?

Dit zijn onze atelierleiders, een fantastische line-up van kinder- en jeugdkoordirigenten! Wereldklasse uit België, Canada/Maleisië, Denemarken, Estland, Litouwen, Nederland, Portugal, Zuid-Afrika, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. 

We blikken vooruit naar Europa Cantat Junior 2023 met festivalcoördinator Marleen Moortgat en Marleen Annemans (foto), dirigente en voorzitter van het artistiek comité dat invulling geeft aan het festival.
Terug naar boven