Checklist voor een toegankelijke koorwerking

Een toegankelijke koorwerking, ja maar hoe? We sommen hieronder graag enkele tips voor je op. Wees je er van bewust dat je niet alle inspanningen in één keer hoeft te doen. Je kan zowel enkele algemene zaken in acht nemen als specifieke inspanningen doen voor wie er naar vraagt. Elke stap is er eentje in de goede richting!

Laatste wijziging: 15 februari 2024

Er bestaan verschillende manier die participatiedrempels op een overzichtelijke manier proberen te definiëren. Het bekendste model is dat van de vijf B’s en kijkt naar de begrijpbaarheid, beschikbaarheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid en bruikbaarheid van het aanbod of de dienst. In de checklist hieronder passen we dit even toe op wat er allemaal bij koorwerking kan spelen.
Bereikbaarheid duidt op de mate waarin de koorwerking fysiek, ruimtelijk en in de tijd toegankelijk is. En in hoeverre is de prijs een hindernis? Hoe begrijpbaar is de informatie die je koor verspreidt? In welke mate ziet men je aanbod als betrouwbaar? Is jouw koor en haar werking bekend bij de boogde doelgroep?


Bereikbaarheid

  • Kies een repetitielocatie die rolstoelvriendelijk is, over veilige trappen en/of liften beschikt, waar rolstoelvriendelijk sanitair aanwezig is, die overal over aaneengesloten ondergronden beschikt en waarbij je in de buurt makkelijk kunt parkeren.
  • Zorg dat jullie repetitielocatie makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer (ook nog op de uren na de repetitie).
  • Communiceer over de toegankelijkheid van je repetitielocatie zodat zangers met een fysieke beperking zich kunnen informeren op voorhand. 
  • Voorzie carpoolmogelijkheden van en naar kooractiviteiten. 

Betaalbaarheid

  • Toegankelijkheidsinspanningen zijn inspanningen, ook financieel. Zorg voor voldoende draagvlak binnen het bestuur en zorg voor budget in de begroting.
  • Zorg dat (potentiële) koorleden goed geïnformeerd worden over het deelnamegeld. 
  • Werk eventueel met een solidair prijzensysteem waarbij koorleden kunnen kiezen uit verschillende tarieven, afhankelijk van hun persoonlijke financiële situatie. Wees discreet over welk koorlid welk tarief koos.
  • Volg vragen van mensen die financiële drempels ervaren, discreet en snel op.
  • Voorzie de mogelijkheid om het lidgeld of de deelname aan bepaalde activiteiten (bv. een koorweekend) gespreid te betalen.

Begrijpbaarheid

  • Communiceer duidelijk via jullie kanalen wie het doelpubliek is voor jullie koor, zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan (competenties, engagement/tijdsbesteding, leeftijdsgroep, voorkennis, enz.). 
  • Mijd moeilijke woorden en lange zinnen, maar hanteer duidelijke, eenvoudige taal. 
  • Investeer in voldoende en diverse kanalen om leden te werven. Denk hierbij ook aan minder voor de hand liggende mogelijkheden. 
  • Straal een zo divers mogelijk beeld uit van je koor (leeftijd, etnische afkomst, mensen met en zonder beperking, gender, enz.) en toon dit ook in de beelden die je gebruikt zodat meer mensen zich herkennen in jouw boodschap. 
  • Zorg dat je website voldoet aan de regels van de kunst qua toegankelijkheid (meer info hier). 
  • Zorg voor ondertiteling in video’s, indien mogelijk ook in het Engels. 
  • Zorg voor duidelijke foutmeldingen indien iemand een online formulier niet goed heeft ingevuld.
  • Communiceer aan het begin van het koorjaar een overzicht van de momenten en locaties waarop koorleden verwacht worden. 
  • Communiceer duidelijk over het maken van beeldmateriaal. 
  • Houd tijdens activiteiten rekening met eetwensen van je koorleden (diëten, allergieën en intoleranties) en communiceer duidelijk wat je aanbiedt.

Betrouwbaarheid

  • Communiceer duidelijk en wees eerlijk over de inspanningen die het koor wil doen voor mensen met extra ondersteuningsnoden. 
  • Voorzie een contactpersoon waar (potentiële) koorleden terecht kunnen met hun praktische vragen (telefoonnummer, mailadres). 
  • Laat steeds assistentiehonden toe die als dusdanig herkenbaar zijn (jasje, beugel of speciale riem). 

Bekendheid

  • Gebruik in je communicatie steeds het logo van je koor. 
  • Zorg dat mensen uit de buurt weet hebben van je aanbod, communiceer gericht. Schrijf belangenorganisaties aan, fondsen voor vrijetijdsparticipatie, de dienst Vrije Tijd van je stad of gemeente... Leg contacten met verenigingen, organisaties of instanties in jouw buurt. Publiceer ook je werking en activiteiten in lokale krantjes, op lokale activiteiten zoals vrijetijdsmarkten,...
  • Communiceer over de specifieke inspanningen die je doet op vlak van toegankelijkheid en laat iedereen zich hierdoor welkom voelen.